Salı, Mayıs 08, 2007

JIRA Nedir - III


JIRA ile ilgili önceki bloglarımda daha çok uygulamanın altyapısına değinmiş, esas son kullanıcıyı ilgilendiren özelliklerinden pek bahsetmemiştim. Bu blog'da JIRA'nın muhteşem özelliklerini madde madde anlatmaya çalışacağım.
a) Issue : JIRA'nın en temel yapı taşıdır. JIRA'daki tüm işler birer issue olarak açılır ve tüm sistem bu issue kavramı üzerinde çalışır. JIRA'nın en kuvvetli özelliklerinden biri de issue'ların projelere ve tiplerine göre özelleştirilebilir olmasıdır. Issue'lara standart özelliklerinin yanında başka fonksiyonalite de yükleyebilirsiniz. (What is an Issue?)
b) Project : JIRA'da iş akışlarınızı sınıflandırmanın en iyi yolu proje kullanmaktan geçer. Farklı konular, farklı ekranlar, farklı iş akışları, farklı haklar, farklı kullanıcılar vs. için her seferinde yeni bir proje kullanabilirsiniz. Örneğin bir Yazılım Projesi, Yardım Masası, Gereksinim Yönetimi, Ürün Satışı, vs. JIRA projesi olabilir. Projelerinize alt gruplar tanımlayabilir, Sürüm Yönetimi için bir versiyonlama sistemi kullanabilirsiniz. Ayrıca her proje için ayrı bir iş akışı, ayrı bir ekran, ayrı bir güvenlik tanımı, ayrı bir bilgilendirme sistemi vs. tanımlayabilirsiniz. (What is a project?)

c) Workflow : JIRA'nın standart iş akışı bir çok projeniz için yeterli gelse de, eğer isterseniz mevcut workflow'u değiştirerek veya sıfırdan bir workflow yaratarak
çok kompleks bir iş akışı tanımlayabilirsiniz. Web arayüzlü harika workflow editörü, çok rahat ve basit bir kullanım kolaylığı sağlar. (Understanding Workflow)


d) Dashboard : JIRA'nın en güzel yanlarından biri de kişiselleştirilebilir bir giriş sayfasının bulunmasıdır. Giriş ekranını, farklı projeler için farklı portlet'ler, filter'lar, raporlar, vs. ile donatabilirsiniz. Bunlar için de hiç bir Admin'e ihtiyaç duymazsınız. (Configuring the Dashboard)

e) Search : JIRA'nın çok gelişmiş bir arama motoru vardır. Bu iş için altyapısında, meşhur bir açık kaynak kütüphane olan Apache Lucene'i kullanır. Arama kriterleri arasında, sonradan eklediğiniz özelleştirilmiş alanlar dahi otomatikman yer alır. Çok sık yaptığınız arama filtrelerini kaydedebilir hatta diğer kullanıcılar ile paylaşabilirsiniz. (Saving Searches 'Issue Filters')

f) Reporting : JIRA'da standart olarak çok kullanışlı rapor şablonları mevcuttur. Ama isterseniz JIRA Plugin Development desteği sayesinde kendi detaylı raporlarınızı hazırlayabilir ya da diğer JIRA severlerin hazırlayıp tüm dünya ile ücrestiz olarak paylaştığı raporları kullanabilirsiniz. (Multi-dimensional reporting)


g) Sub-Task : Farzedin takip etmeniz gereken bir konu var ama alt detayları henüz tam kesinleşmemiş. Kesinleşen kısımlarını da başkalarının takip etmesi gerekiyor. Fakat üst yönetim işin bitişini sizden bekliyor. İşte bu tip durumlarda JIRA'daki sub-task özelliği çok işe yarıyor. Size atanmış bir issue'nun alt issue'larını da siz başkalarına atayıp, işin tamamını tek bir noktadan takip edebiliyorsunuz. (Creating a sub-task)



h) Issue Linking : JIRA'da biribirileriyle alakalı işler link özelliği sayesinde çok rahat takip edilebilirler. İstediğiniz sayıda farklı bağımlılık tipi (depends, duplicates, etc.) oluşturabilirsiniz. Issue linkleme sayesinde sizden iş bekleyen birisinin, elinizdeki işi neden yapamadığınızı ifade etmeniz kolaylaşır. (Linking Issues)

i) Watching : JIRA'daki Watcher kavramı sayesinde hakkı olan herkes bir issue'ya kendisini veya başkasını herhangi bir anda ekleyebilir. (Kimin eklediği bilinmez) Bir issue'daki tüm gelişmeler Watcher listesindeki herkese anında ulaştırılır. Bu sayede konuyla alakalı olmak isteyen herkesin tüm gelişmelerden anında haberdar olması garantiye alınmış olur. (Voter and Watcher Lists)

Aslında JIRA'nın güzellikleri ve faydaları anlatmakla bitmez ama bu blog'un artık bitmesi gerekiyor. Sanırım JIRA'yı yeterince tanıttım. Bundan sonraki bloglarımda JIRA'nın diğer güzel kardeşi Confluence'u tanıtmaya çalışacağım. Tabii vakit bulabilirsem :)

Etiketler: ,

0 Yorum:

Yorum Gönder

Kaydol: Kayıt Yorumları [Atom]

<< Ana Sayfa